Wednesday, August 17, 2016

Varför jag aldrig kommer jobba med foto på en proffesionell nivå

Många frågar mig varför jag inte sysslar med fotografering som yrke. "Du borde typ starta eget!" "Har du inte tänk på att frilansa som fotograf?"

Nej, aldrig! Jag vill inte! Fotografering är min stora passion i livet, varför ska jag förstöra det enda jag njuter av?

Många tror att om man jobbar med sin största passion i livet så kommer leva drömlivet, tyvärr är sanningen så långt ifrån den kan komma. Det är bara några ytterst få personer på jorden som klarar av att jobba med sin passion ständigt. Då menar jag inte någon som jobbar 3 dagar i veckan utan VARJE dag, för du kommer aldrig kunna livnära dig på din passion om du inte ligger i 110%.

Jag som är egen-företagare vet detta mer än någon annan. Mitt första företag var inom foto-branschen, och även fast jag älskar allt som har med foto att göra klarade jag inte av det. Det blev helt enkelt för mycket foto för mig.

Jag är en såndär person som går ut och fotograferar när jag känner mig inspirerad, eller vill fånga något speciellt. Vissa dagar vill jag inte gå ut och fota alls, ibland fotar jag inte på flera veckor. Det är inte som jag tappat glöden, det är bara att jag inte är sugen på att fota. Jag känner mig inte inspirerad helt enkelt.

Tänk dig om du befinner dig i en sådan svacka, du känner inte alls för att fota, du har ingen inspiration eller motivation, men ändå måste du gå ut att fota, för du har gjort din passion till ditt jobb. Det kommer sluta väldigt snabbt med att ditt drömjobb blir något helt annat, det kan liknas med det där hemska kontorsjobbet många har, dom jobbar kvar även fast dom hatar det.

Mitt första företag höll på med timelapse, och även fast vi gjorde bra grejer höll det bara inte i längden. Det krävdes alldeles för mycket jobb och ibland hade man varken lust eller ork att ta sig ut till en fin plats, stå där i flera timmar för att sedan hoppas på att bilderna blev bra. Jag vet att timelapse skiljer sig drastiskt mot andra typer av foto, men principen är den samma.

Jag vill hålla kvar fotografering som en kul grej jag gör, något jag gör när jag känner för det. Man kan lika det med sex, när man är sugen är det bland det underbaraste som finns, men tvingar du dig själv att ha sex varje dag blir det snabbt riktigt jobbigt och tråkigt.

Gör inte din passion till ditt jobb, välj istället något du gillar och är bra på. Det är ditt framtidstyrke.

No comments:

Post a Comment